Segona residència: art a les places els vespres de juliol (2026)

Taller Tartera, Helena Calafell Muñoz-Castanyer i Joan Thió Casals (juliol) + La noia del monyo (maig i juny)

Art i joc a les places els vespres de juliol

Girona – Salt

Per a mainada de totes les edats

Segona residència és un espai de joc compartit entre mainada i artistes. Una proposta que vol apropar les pràctiques artístiques contemporànies als nens i les nenes que es troben a les places a l’estiu, per tal que descobreixin nous llenguatges i tècniques creatives.

Durant l’estiu, algunes places es buiden perquè la gent se’n va de vacances, però n’hi ha d’altres a vessar, plenes de moviment i xivarri, sobretot de mainada que juga al carrer. Són aquestes places menys cèntriques, espais sovint desatesos en l’àmbit cultural i on la possibilitat d’estiuejar fora de la ciutat és menys freqüent, on instal·lem aquesta Segona residència.

El títol també fa referència a les estades en residència que permeten als artistes treballar en entorns allunyats del seu context. D’aquesta manera, Segona residència transforma les places en espais de trobada i d’intercanvi entre artistes i mainada.

Segona residència és un projecte de lleure artístic i participatiu coproduït pel Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona, l’Associació Cultural La Volta i Les Bernardes. Espai de Cultura Contemporània.

Dinamització prèvia a les places a càrrec de La noia del monyo.

Projectes Segona Residència (juliol, 2026):

Ens estem celebrant!

Taller Tartera

Plaça de la Llibertat (Salt)

Dilluns 6, dimarts 7 i dimecres 8 de juliol de 2026

De 19 a 21 h

Perquè és estiu, perquè els dies són llargs i també les hores per jugar o senzillament per trobar-nos amb les veïnes a la fresca. Els motius per ce­lebrar-nos en poden ser molts i quan això passa, places i carrers es guar­neixen, indicant que allí la gent celebra. Hi ha pobles que resten guarnits tot l’estiu i fins i tot l’any sencer, amb banderoles de colors que travessen banda i banda dels carrers i places. Algunes vegades com a reclam de la fauna turística i d’altres per al gaudi i alegria de la fauna que hi viu. Si­guem d’una espècie o d’una altra, ens volem celebrar…

Taller Tartera obre el seu calaix de tècniques gràfiques per indagar en els imaginaris festius de cadascú i crear juntes unes banderoles que, igual que un veïnat, es componen com un mosaic de veus, colors i sobretot his­tòries. Mitjançant tècniques d’estampació gràfica i amb l’ús de materials reciclats, conviden la mainada a imaginar i crear la decoració festiva de la plaça del seu barri.

Taller Tartera és un projecte col·lectiu que des de 2016 combina la creació artística amb la formació i la mediació cultural al territori de l’Alt Pirineu. La seva activitat se centra en la investigació, experimentació i divulgació artística, promovent l’art com a eina educativa i com a motor de dinamització local. També pretenen consolidar l’espai com un equipament cultural, que fomenta el treball col·lectiu i la participació comunitària.

Amb l’aliança i complicitat de: Juguem, Casal d’infants, Escola i AFA La Farga, Biblioteca d’en Massagran.    I la col·laboració de l’Ajuntament de Salt.

***

Planetari-Planeta-Plaça

Helena Calafell 

Plaça de Pere Calders (Girona)

Dilluns 13, dimarts 14 i dimecres 15 de juliol de 2026

De 19 a 21 h

 

Planetari-Planeta-Plaça és una activitat participativa que vol reproduir trossos de cel nocturn per evidenciar la manca d’estrelles que hi ha a les ciutats a causa de la contaminació lumínica. A través de l’estructura geodèsica, més coneguda com a domo, construirem planetaris de cartó on hi són representades constel·lacions i fets astronòmics del cel de l’estiu.

El joc consisteix a dissenyar i construir un planetari col·lectivament i muntar-lo a una plaça on les veïnes del barri en puguin gaudir. Un projecte que fomenta la relació de grup per explicar històries i mites d’estrelles.

Helena Calafell compagina tota mena de projectes i disciplines que són a travessades per un interès: el paisatge. El paisatge entès com una posada en escena infinita que no se sap ben bé on comença i on acaba i que es pot materialitzar de moltes maneres. Una de les principals eines amb les quals treballa és la màquina de cosir, que l’acompanya des de fa molt temps a l’hora de materialitzar projectes, com també la mediació; procediments d’interlocució constant que s’adapten a les necessitats de les participants, el territori o el pressupost, i que emmarquen el procés creatiu com principal paisatge del projecte.

Amb l’aliança i complicitat de: Centre cívic Santa Eugènia i el procés participatiu veïnal Xup Xup. Cuinant el barri a foc lent.

***

Tocar la ciutat: una simfonia urbana interactiva 

Joan Thió Casals 

Plaça d’Empúries (Girona)

Dilluns 20, dimarts 21 i dimecres 22 de juliol de 2026

De 19 a 21 h

Intervenció d’art sonor interactiu que transforma l’espai públic en un instrument musical col·lectiu. Mitjançant tecnologia Physical Computing, el mobiliari urbà es converteix en superfícies tàctils que generen so en entrar en contacte directe amb els infants.

L’objectiu és redescobrir l’entorn, permetent que els participants passin d’usuaris passius a compositors actius, fomentant la creació col·lectiva.

A través d’un procés formatiu i vivencial, la mainada actua com a cocreadora: experimenta amb la tecnologia, participa en el muntatge tècnic a la plaça i s’empodera per transformar el seu propi barri.

Joan Thió Casals és un professional dels audiovisuals establert a Girona, especialitzat en la creació
d’entorns interactius i sonors. És membre actiu de Fotonik Lab (@fotonik.lab), on exploro la intersecció entre la llum, el so i la tecnologia creativa. El seu perfil és híbrid: combina la seva carrera artística i tècnica amb una sòlida trajectòria com a monitor de lleure. Aquesta dualitat li permet no només dissenyar instal·lacions complexes, sinó també gestionar dinàmiques de grup i apropar la tecnologia a infants i joves de manera empàtica i entenedora.

Amb l’aliança i complicitat de: Centre cívic Sant Narcís, Escola i AFA Àgora i Associació de veïns i veïnes de Sant Narcís. 

Compartir