Recurs educatiu: Fem un hostal d’insectes a l’escola!

Una col·laboració del Bòlit. Centre d’Art Contemporani de Girona i l’Associació Cultural La Volta

Què és un hostal d'insectes?

Un “hostal de insectes” (o hotel d’insectes) és un objecte pensat per oferir refugi a l’hivern i,  en el cas de certes espècies, també serveix com a espai segur de nidificació durant la  primavera. La seva missió és reproduir artificialment els hàbitats naturals d’insectes i aràcnids. 

La instal·lació d’hotels d’insectes afavoreix la presència d’aquests grups, ja que en ells troben  recursos per viure. Recursos minvats per la intervenció humana (desforestació, contaminació  de l’aire, destrucció dels hàbitats naturals, ús massiu d’insecticides, etc.) que posen en perill  dos aspectes fonamentals de la funció d’aquestes espècies: la pol·linització i el control de  plagues.  

La ubicació ha de contemplar que l’hostal tingui a prop un espai enjardinat amb plantes i flors  que serveixin d’aliments pels habitants. Els materials de l’hostal són diversos i en funció de la  selecció, atreuen unes espècies o d’altres. Els hostals d’insectes són, per tant, un artefacte  que aglutina art, ciències i ciutadania i tenen diverses utilitats: 

 

  1. Pedagògica. És una eina per a sensibilitzar sobre la importància de la biodiversitat i  la funció imprescindible dels insectes per a preservar-la.  
  2. Científica. És útil per observar espècies que són difícils de trobar a la natura i alhora  recollir dades d’espècies parcialment desconegudes. 
  3. Creativa. Tot i que l’estructura de l’hostal ha de tenir unes característiques  determinades per a ser útil, també permet fer volar la imaginació quant a la forma, la  decoració i la relació amb l’entorn.  
  4. Comunitària. L’hostal d’insectes pot plantejar-se com un espai de trobada entre els i  les alumnes ja que hauran de tenir cura de l’espai i ocupar-se del manteniment de  l’hostal que consisteix principalment en canviar els materials a la tardor i procurar que  sempre hi hagi plantes i flors a prop.  

Amb aquest àmbit d’acció transversal oferim un recurs educatiu experimental que relaciona  les assignatures de ciències naturals, tecnologia, art i ciències socials, dividit en tres mòduls  independents, però complementaris:

1) Teoria i assessorament sobre insectes, el seus hàbitats i la seva relació amb l’art i la cultura (1h)

2) Teoricopràctic de construcció d’un hostal d’insectes (3h)

MÒDUL: Teoricopràctic de construcció d’un hostal d’insectes  

Sessió 1 (1 h): Els insectes i la importància de la recuperació dels seus hàbitats (teoria) 

En aquesta sessió teòrica dividida en dues parts i que comptarà amb suport visual, l’alumnat  rebrà una introducció al món dels insectes per conèixer quines són les seves principals  característiques, què els diferencia de la resta d’animals i la seva importància en la  preservació de la biodiversitat. La segona part de la sessió se centrarà en explicar en què  consisteix un hostal d’insectes i com beneficia, no només la seva vida i el seu hàbitat, sinó  també a la fauna i la flora que l’envolta. 

 

Sessió 2 (1 h): Primera fase de la construcció de l’hostal d’insectes (pràctica)  

La primera sessió de construcció se centra en conèixer quins són els materials i les eines  necessaris per a la construcció d’un hostal d’insectes, així com les tècniques bàsiques de  fusteria: perforar, clavar, encolar, polir i envernissar. L’objectiu consisteix en preparar les  caixes i els compartiments, la coberta de fusta i el revestiment protector i, finalment,  l’estructura de l’hostal construïda amb palets.  

Sessió optativa (1 h): Sortida a la natura per a recol·lectar els materials (pràctica)  

Aquesta sessió és optativa, va a càrrec del centre educatiu i consisteix a programar una  sortida al bosc o a les hortes properes per a recol·lectar bona part dels materials necessaris  per omplir l’hostal d’insectes (canyes, palla, pinyes, fulles, tronquets, etc.)  

Sessió 3 (1 h): Segona fase de la construcció de l’hostal d’insectes (pràctica) 

La segona sessió de construcció es porta a terme un cop recol·lectats els materials per omplir  l’hostal i que han d’atraure els diferents tipus d’insectes. L’objectiu consisteix en acoblar les  parts de l’hostal, construir la base, instal·lar la coberta i col·locar la malla gallinera per a  protegir els insectes. 

 

Objectius:

– Sensibilització ambiental i coneixements de la biodiversitat de l’entorn i la funció  imprescindible dels insectes per a preservar-la. 

– Aproximar l’alumnat de manera pràctica i vivencial a la creació d’un hostal  d’insectes en tot el seu procés: des del disseny fins als acabats i la instal·lació,  passant per les eines, materials i habilitats. 

– Fomentar el treball en equip per a un mateix objectiu, en aquest cas la  construcció d’un hostal d’insectes. 

– Desenvolupament d’habilitats manuals i tècniques.

Metodologia de les sessions:

Les sessions pràctiques estan pensades perquè l’alumnat pugui treballar en grups reduïts (4  – 5 alumnes) i de la manera més autònoma possible, tot i que en el cas d’algunes tasques hi  haurà d’haver la supervisió de la monitora. 

Si és necessari i segons la complexitat tècnica,  alguns dels processos seran realitzats per la professional en format de demostració, tot  assegurant la participació de l’alumnat per mitjà de preguntes i reflexions.  

 

Materials i eines:

Materials o estructura de fusta (aportats per l’organització amb el suport, si s’escau, del centre  educatiu): caixes de fruita (grans i petites), peces de fusta reciclada de diferents mides  (fusteries) i palets.  

Materials per omplir l’hostal d’insectes i altres materials (aportats pel centre educatiu): canyes, palla, pinyes, fulles, tronquets, etc. (bosc i hortes), totxanes i testos trencats (obres,  patis, deixalleria), cartró corrugat (botigues de teixits) i ampolles de plàstic. 

Materials educatius disponibles:

  • Dossier sobre els insectes i la seva relació amb l’art i la cultura. Per poder treballar a l’aula, previ a la construcció de l’hostal (demanar a les organitzacions).
  • Càpsula audiovisual sobre la monitorització de la biodiversitat a càrrec de les artistes Nicolás Saganías, Tsune Martínez i Rachel:
  • Càpsula audiovisual sobre la importància ecològica de la preservació dels insectes i la necessitat d’ajudar-los amb la creació d’hàbitats artificials (hostals d’insectes) de la biòloga Paula Mendoza i la fustera Iraia Mir:

Recull fotogràfic:

Compartir