Recurs educatiu: Fem un hostal d’insectes a l’escola!
Què és un hostal d'insectes?
Un “hostal de insectes” (o hotel d’insectes) és un objecte pensat per oferir refugi a l’hivern i, en el cas de certes espècies, també serveix com a espai segur de nidificació durant la primavera. La seva missió és reproduir artificialment els hàbitats naturals d’insectes i aràcnids.
La instal·lació d’hotels d’insectes afavoreix la presència d’aquests grups, ja que en ells troben recursos per viure. Recursos minvats per la intervenció humana (desforestació, contaminació de l’aire, destrucció dels hàbitats naturals, ús massiu d’insecticides, etc.) que posen en perill dos aspectes fonamentals de la funció d’aquestes espècies: la pol·linització i el control de plagues.
La ubicació ha de contemplar que l’hostal tingui a prop un espai enjardinat amb plantes i flors que serveixin d’aliments pels habitants. Els materials de l’hostal són diversos i en funció de la selecció, atreuen unes espècies o d’altres. Els hostals d’insectes són, per tant, un artefacte que aglutina art, ciències i ciutadania i tenen diverses utilitats:
- Pedagògica. És una eina per a sensibilitzar sobre la importància de la biodiversitat i la funció imprescindible dels insectes per a preservar-la.
- Científica. És útil per observar espècies que són difícils de trobar a la natura i alhora recollir dades d’espècies parcialment desconegudes.
- Creativa. Tot i que l’estructura de l’hostal ha de tenir unes característiques determinades per a ser útil, també permet fer volar la imaginació quant a la forma, la decoració i la relació amb l’entorn.
- Comunitària. L’hostal d’insectes pot plantejar-se com un espai de trobada entre els i les alumnes ja que hauran de tenir cura de l’espai i ocupar-se del manteniment de l’hostal que consisteix principalment en canviar els materials a la tardor i procurar que sempre hi hagi plantes i flors a prop.
Amb aquest àmbit d’acció transversal oferim un recurs educatiu experimental que relaciona les assignatures de ciències naturals, tecnologia, art i ciències socials, dividit en tres mòduls independents, però complementaris:
1) Teoria i assessorament sobre insectes, el seus hàbitats i la seva relació amb l’art i la cultura (1h)
2) Teoricopràctic de construcció d’un hostal d’insectes (3h)
MÒDUL: Teoricopràctic de construcció d’un hostal d’insectes
Sessió 1 (1 h): Els insectes i la importància de la recuperació dels seus hàbitats (teoria)
En aquesta sessió teòrica dividida en dues parts i que comptarà amb suport visual, l’alumnat rebrà una introducció al món dels insectes per conèixer quines són les seves principals característiques, què els diferencia de la resta d’animals i la seva importància en la preservació de la biodiversitat. La segona part de la sessió se centrarà en explicar en què consisteix un hostal d’insectes i com beneficia, no només la seva vida i el seu hàbitat, sinó també a la fauna i la flora que l’envolta.
Sessió 2 (1 h): Primera fase de la construcció de l’hostal d’insectes (pràctica)
La primera sessió de construcció se centra en conèixer quins són els materials i les eines necessaris per a la construcció d’un hostal d’insectes, així com les tècniques bàsiques de fusteria: perforar, clavar, encolar, polir i envernissar. L’objectiu consisteix en preparar les caixes i els compartiments, la coberta de fusta i el revestiment protector i, finalment, l’estructura de l’hostal construïda amb palets.
Sessió optativa (1 h): Sortida a la natura per a recol·lectar els materials (pràctica)
Aquesta sessió és optativa, va a càrrec del centre educatiu i consisteix a programar una sortida al bosc o a les hortes properes per a recol·lectar bona part dels materials necessaris per omplir l’hostal d’insectes (canyes, palla, pinyes, fulles, tronquets, etc.)
Sessió 3 (1 h): Segona fase de la construcció de l’hostal d’insectes (pràctica)
La segona sessió de construcció es porta a terme un cop recol·lectats els materials per omplir l’hostal i que han d’atraure els diferents tipus d’insectes. L’objectiu consisteix en acoblar les parts de l’hostal, construir la base, instal·lar la coberta i col·locar la malla gallinera per a protegir els insectes.
Objectius:
– Sensibilització ambiental i coneixements de la biodiversitat de l’entorn i la funció imprescindible dels insectes per a preservar-la.
– Aproximar l’alumnat de manera pràctica i vivencial a la creació d’un hostal d’insectes en tot el seu procés: des del disseny fins als acabats i la instal·lació, passant per les eines, materials i habilitats.
– Fomentar el treball en equip per a un mateix objectiu, en aquest cas la construcció d’un hostal d’insectes.
– Desenvolupament d’habilitats manuals i tècniques.
Metodologia de les sessions:
Les sessions pràctiques estan pensades perquè l’alumnat pugui treballar en grups reduïts (4 – 5 alumnes) i de la manera més autònoma possible, tot i que en el cas d’algunes tasques hi haurà d’haver la supervisió de la monitora.
Si és necessari i segons la complexitat tècnica, alguns dels processos seran realitzats per la professional en format de demostració, tot assegurant la participació de l’alumnat per mitjà de preguntes i reflexions.
Materials i eines:
Materials o estructura de fusta (aportats per l’organització amb el suport, si s’escau, del centre educatiu): caixes de fruita (grans i petites), peces de fusta reciclada de diferents mides (fusteries) i palets.
Materials per omplir l’hostal d’insectes i altres materials (aportats pel centre educatiu): canyes, palla, pinyes, fulles, tronquets, etc. (bosc i hortes), totxanes i testos trencats (obres, patis, deixalleria), cartró corrugat (botigues de teixits) i ampolles de plàstic.
Materials educatius disponibles:
- Dossier sobre els insectes i la seva relació amb l’art i la cultura. Per poder treballar a l’aula, previ a la construcció de l’hostal (demanar a les organitzacions).
- Càpsula audiovisual sobre la monitorització de la biodiversitat a càrrec de les artistes Nicolás Saganías, Tsune Martínez i Rachel:
- Càpsula audiovisual sobre la importància ecològica de la preservació dels insectes i la necessitat d’ajudar-los amb la creació d’hàbitats artificials (hostals d’insectes) de la biòloga Paula Mendoza i la fustera Iraia Mir: